הפרעת קשב וריכוז ואורח חיים

You are currently viewing הפרעת קשב וריכוז ואורח חיים

בשנים האחרונות נראה כי יש גידול מתמיד במספר הילדים המאובחנים ומטופלים עם הפרעת קשב וריכוז. הגורמים לכך מגוונים ובהם גם עליית המודעות להפרעה ועלייה באיתור ובאבחון. גורמים נוספים ומשמעותיים ביותר נובעים מאורח החיים.

בעבודתי עם עשרות ילדים בקליניקה בשתים עשרה השנים האחרונות, אני פוגשת ילדים רבים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, חלקם מאובחנים ואחרים לא. במהלך איסוף הנתונים בתחילת הטיפול אני משוחחת עם ההורים ושומעת מהם על הילדים. בנוסף, אני נותנת להם למלא שאלונים בהם מידע על ההתפתחות שלהם, היומיום שלהם, ועל תפקודם בתחומים השונים.

מהיכרותי עם הילדים, הקשיים שלהם ואורח חייהם – אני מוצאת כי קיים קשר ברור בין הפרעת הקשב ואורח חייהם ובעיקר – תנועה, תזונה ושעות שינה.

הילדים כיום מבלים שעות רבות בישיבה: במהלך שעות הבוקר בבית הספר ובשעות הצהריים ואחר הצהריים בבית. על השפעות הבילוי המרובה מול המסכים למיניהם כבר נכתב רבות וכאן אתייחס אל ההיבט של מיעוט התנועה והפעילות הממושכת בישיבה. הילדים מבלים שעות רבות כשהתנועה שלהם מוגבלת לתנועת אצבעות הידיים… גוף האדם בכלל, וגופם של הילדים בפרט זקוק לתנועה!

ישיבה ממושכת לאורך זמן גורמת לעליית מתח גופני. פריקת המתח הטבעית היא באמצעות תנועה. ילד שאינו פורק את המתח באמצעות תנועה יתחיל לזוז.
כך נראה ילדים שתוך כדי צפייה בטלוויזיה מתגלגלים על הספה או השטיח, מרבים בתנועתיות ונמצאים בחוסר מנוחה, ילדים המצויים ברמת מתח גבוהה ונוטים להתפרץ כאשר הוריהם או מישהו אחר מפריעים להם "באמצע השלב" או בצורה אחרת, מתקשים לשבת בשעת הארוחה או כאשר הם נדרשים להכין שעורי בית.

אי השקט והמתח הרב משפיעים על היכולת להתרכז וללמוד. יש הורים השואלים כיצד הילדים מצליחים להתרכז במשחק המחשב או הטלפון ואינם מצליחים להתרכז בהכנת שעורי הבית?
קשה להשוות את האטרקטיביות של הגירויים החזותיים והאחרים במשחקי המחשב לאתגר הלימודי המחייב מאמץ מחשבתי וריכוז, בתחומים לימודיים שתכופות פחות מעניינים את הילדים, או בתחומים הקשים יותר עבורם.
לפני הכנת שעורי בית מומלץ לבצע פעילות גופנית קצרה: קפיצה, הליכה, רכיבה על אופניים או כל פעילות אחרת, גם אם היא בת דקות ספורות. היכולת להתרכז לאחר פעילות גופנית, כאשר המתח הגופני נפרק – גדולה בהרבה!

תופעה נפוצה נוספת היא תזונה בלתי מאוזנת:  למרות שהמודעות לתזונה תקינה ומאוזנת עולה, עדיין אני פוגשת ילדים האוכלים מגוון מזונות מצומצם מאד או הניזונים מאוכל מתועש (גם אם באופן חלקי). ילדים רבים נמנעים כמעט לחלוטין מאכילת ירקות ופירות, והמזון שהם אוכלים מבוסס על פחמימות וחלבונים. בנוסף – ילדים רבים אוהבים ואוכלים לא מעט חטיפים וממתקים. רבות נאמר על ההשפעות המזיקות של מזונות אלה, במיוחד כאשר הם נצרכים במינונים יומיומיים. ריכוזים גבוהים של סוכרים ושמנים רוויים בדם הם גורם ממריץ, המשפיע מאד על התנועתיות ויכולת הריכוז.

נחזור לעניין המסכים: בבתים רבים חדרי הילדים מצויידים במכשיר טלוויזיה, מחשב או טלפון (או גם וגם וגם…). ילדים רבים צופים בטלוויזיה או משחקים בטאבלט או בטלפון ונרדמים תוך כדי צפייה. פעמים רבות, תוכנית או סרטון מרתקים מושכים אותם לצפות עוד ועוד, גם כאשר הם כבר עייפים מאד והרבה מעבר לשעת השינה המתאימה לגילם. בחלק מהמקרים ההורים אינם יודעים בדיוק מתי הילדים הלכו לישון….
אני פוגשת ילדים ההולכים לישון בשעות מאוחרות מאד, ישנים מעט מדי שעות, ובהתאמה מתקשים מאד להתעורר בבוקר. ילדים אלה, סובלים מחוסר שינה קבוע! מיותר לומר כי עייפות וחוסר בשעות שינה הינם גורמים משמעותיים ביותר המשפיעים על יכולת הריכוז והלימוד.

לאור הדברים הללו, ולאור ניסיוני בעבודה בקליניקה, אני ממליצה להורים במקביל לטיפול בהפרעת הקשב והריכוז לעבוד בבית על שינוי ההרגלים ולשפר את אורח החיים.

יש להקפיד על שעות שינה מתאימות. במידת הצורך, כאשר ההורים מתקשים להגביל את שעות הצפייה לפני השינה – כדאי לשקול להוציא את המחשב והטלוויזיה מחדר השינה של הילדים, ולהנהיג כלל בו מעבר לשעה מסוימת יש להניח את הטלפון לטעינה מחוץ לחדר הילדים.

שינוי הרגלי התזונה הוא אתגר לא פשוט. ישנם ילדים בררנים מאד באוכל וקשה לחשוף אותם למזונות מגוונים (במיוחד כאשר מדובר בילדים עם רגישויות יתר תחושתיות). התהליך הוא תהליך איטי, אך בעזרת שיחות שכנוע והסברים, אמונה בחשיבות התזונה הבריאה, חשיפה מתמדת למזון בריא ומגוון, ניתן בהדרגה להרגיל את הילדים למגוון מזונות ולמזון בריא.

דבר חשוב נוסף הקשור בתזונה הוא, שכאשר הילדים אינם אוכלים כפי שצריך את האוכל הביתי המוצע להם, פעמים רבות הם מתלוננים על רעב זמן קצר לאחר הארוחה. פתרון זמין וקל הוא לאכול חטיף, ממתק או דגנים (קורנפלקס) למיניהם. ניתן להתנות אכילת "קינוח" באכילת מנת אוכל "בריא" ובכל מקרה, להגביל מאד את כמות הממתקים והחטיפים המצויים בבית. בנוסף, ניתן להגביל את הילדים לממתק קטן אחד ביום ומעבר לכך – להציע לילד הרעב לפני הארוחה לאכול פרי, ירק, מעדן או דבר מה שאינו ממתק או חטיף.

אין ספק שילד הניזון בתזונה מאוזנת, ישן היטב והמצוי בתנועה מספקת במהלך היום יהיה ילד המסוגל להתרכז טוב יותר!
אין בכך כדי לסתור את הצורך בטיפול בהפרעות הקשב ובתופעות הנלוות אליהן.

לקריאה נוספת על הטיפול בהפרעות קשב וריכוז ב"שיטת אלבאום".