פענוח ציורי ילדים
ציור הוא אמצעי ביטוי בו ילדים משתמשים באופן יומיומי. מבלי שהִתכוְונו – באמצעות הפרחים, הפרפרים, השמש, הבית, המכוניות, הדמויות והעצים – הילדים מבטאים את עולמם הפנימי. הציורים מהווים אשנב מרתק לעולמם, המאפשר לנו ללמוד כיצד הם תופסים את עצמם ואת הסובבים אותם, את יכולותיהם בתחומי החיים השונים, מקומם בחברה ובמשפחה, כיצד הם חווים את הדמויות המשמעותיות בחייהם, ועוד.
בנוסף, הציור משקף את האישיות והמזג של הילדים ונותן לנו מידע על האופן בו הם מבטאים את עצמם ואת תחושותיהם, על הקשיים שלהם, הפחדים, הדימוי והבטחון העצמי שלהם, ועוד ועוד.
חומרי הציור, הצבעים, נושא הציור, פרישת הציור על הדף, אופֶן הציור, מילוי השטחים ועוד – משקפים את הדברים הללו. פענוח ציורי הילדים לעולם לא יעשה על סמך ציור יחיד, אלא על בסיס ציורים רבים, שצוירו לאורך תקופה של מספר חודשים ובסביבות שונות (בבית, בגן, בביה"ס), עד סמוך למועד הפענוח.
בעבודתי עם הילדים אני משתמשת בכלי המדויק והעוצמתי של פענוח ציורי ילדים ככלי אבחוני, בנוסף לכלים האבחוניים המוטוריים והתחושתיים. הוא מאפשר לי להכיר טוב יותר את הילדים ומסייע לי להגיע אליהם בדרך מיטבית. המידע העולה מהציורים מסייע בהדרכת ההורים ונותן מידע וכלים להבין את הילד, כיצד לגשת אליו ולהניע אותו לדרכי תגובה, התנהגות והתמודדות רצויים, וזאת – בצורה מותאמת ואפקטיבית לכל ילד.
מידע נוסף שניתן להפיק באמצעות פענוח ציורי ילדים, נוגע למידת המוכנות לכיתה א' במגוון היבטים: חברתית, רגשית, לימודית ומוטורית. המידע העולה מהציורים בשלב שטרום העלייה לכיתה א', מאפשר לנו להעריך את סיכויי ההשתלבות החלקה בכיתה א' מצד אחד, ולאתר ולדייק את התחומים והדגשים שרצוי לחזק לקראת המעבר לכיתה א' מהצד השני.