שיטת אלבאום
ילדים רבים חווים קושי בתפקוד בחברת הילדים, בבית, בפעילות גופנית ובלמידה. חלק גדול מהקשיים הללו נובע מקושי מוטורי – חושי הגורם לחוויית חוסר מסוגלות, תסכול, הימנעות ודימוי עצמי נמוכים. לקשיים ולתחושות הללו עשויים להיות ביטויים התנהגותיים – תפקודיים – רגשיים משמעותיים בבית, בגן או בבית הספר ובחברת הילדים.
שיטת אלבאום הינה שיטה טיפולית ייחודית, המיועדת לשיפור רמת התפקוד של ילדים, נוער ומבוגרים המתמודדים עם מגוון רחב של קשיי תפקוד ולמידה.
יסודות השיטה
הטיפול בשיטת אלבאום הוא אינטגרטיבי ומבוסס על מערך ה- MCQ (Multiple Coordinative Qualities). במערך זה משולבות בו זמנית ארבע האינטליגנציות: אינטליגנציה גופנית, אינטליגנציה רגשית, אינטליגנציה מחשבתית ואינטליגנציה חושית-תחושתית.
ההנחה עליה מושתתת שיטת אלבאום היא כי רוב הקשיים התפקודיים נובעים מקושי בתפקוד הגופני ובמערכות התפקוד השונות. כאשר מערכת גופנית אינה מתפקדת באופן מיטבי, היא אינה מאפשרת לימוד ותפקוד מיטבי של שאר המערכות נפגעות מכך. לפיכך, לאחר אבחון מקור הקושי, הלמידה והתרגול יעשו באמצעות הגוף. במהלך הטיפול, אנו מתרגלים ומביאים את המערכות הגופניות לתפקוד מיטבי, כך שיתאפשרו מיצוי ותפקוד מיטביים של שאר המערכות (חשיבתית, לימודית ורגשית).
שיטת אלבאום מבוססת על שילוב ותאום בו-זמניים של ארבעת האינטליגנציות. כחלק מרכזי בתרגול, אנו מתרגלים קואורדינציה בין המערכות השונות תוך מיקוד והקשבה לתחושות הגופניות השונות ולמידת מתן מענה לתחושות מעכבות / חוסמות (מתח גופני, נשימה שטחית או עצורה, איבוד קשב, תנועתיות ועוד).
חוסר תיאום בין האינטליגנציות מייצר מתח תפקודי רב ומהווה גורם המונע את מימוש הפוטנציאל האישי. שיפור ואיזון במיומנות השונות ובתפקוד כל אחת מהאינטליגנציות הללו ותרגול התאום והשילוב הבו-זמני ביניהן, מאפשרים את מימוש הפוטנציאל האישי של הפרט – שיפור ביכולות, בתחושת המסוגלות, במוטיבציה ובדימוי העצמי – יסודות החיוניים לתהליך למידה מיטבי.
הטיפול בשיטת אלבאום כולל מגוון טכניקות גופניות בהן: מוטוריקה גסה ועדינה, התמצאות במרחב, קואורדינציה, מערכת ההצלבה, התארגנות גופנית, שיווי משקל, נשימה והרפייה, דמיון מודרך, מגע ועוד.
הטיפול נותן מענה למגוון קשיים תפקודיים בהם: קשיי קשב וריכוז, קשיי כתיבה וקריאה, דימוי גוף נמוך, סף תסכול נמוך, קשיי ויסות תחושתי, תנועתיות (היפראקטיביות), סרבול תנועה וקואורדינציה לקויה, קשיי התארגנות, ועוד.
הטיפול מסייע בהתמודדות עם קשיים חברתיים, רגשיים, קשיי התארגנות, וברכישת כלים יומיומיים המסייעים בהתמודדות עם הקשיים השונים.
מהלך העבודה
עם פניית ההורים, אנחנו קובעים מפגש היכרות בו ההורים מספרים לי על הילד, על מקומו במשפחה, הכוחות שלו כישרונותיו ותחומי העניין שלו, נקודות החולשה והקשיים, היבטים מגוונים של חיי היומיום שלו (כישורים חברתיים, מצב בריאותי, התפתחות המוקדמת, תפקוד לימודי ועוד).
במהלך המפגש אני מסבירה להורים את התהליך הצפוי, הרושם שלי לגבי מקור הקשיים ואת מהות העבודה. בסיום המפגש אני נותנת להורים שאלון למילוי (אפשרי יחד עם הילד) וכן שאלון למורה או לגננת.
המפגש השני מוקדש להיכרות עם הילד (בדרך כלל בליווי אחד ההורים). במפגש אני משוחחת עם הילד, שומעת ממנו על תחומי העניין שלו, התחומים בהם הוא חזק וכן מה קשה לו ובמה היה רוצה להשתפר. ההיכרות עם הילד כוללת "היכרות עם הגוף שלו": אבחון תפקוד מוטורי – תחושתי.
באבחון אני בודקת את התפקוד במוטורקיה הגסה: יציבה בעמידה וישיבה, מערכת ההצלבה, יכולת חציית קו האמצע, התארגנות במרחב, בידול תנועה, זיהוי צידיות (ימין-שמאל), זיהוי כיוונים ועוד. במוטוריקה העדינה: בידול תנועה, תאום תנועה, קשר עין-יד, אחיזת עיפרון וגרפומוטוריקה, תפקוד שרירי גלגל העיניים, ועוד.
לקראת סיום המפגש אנחנו לרוב משחקים משחק מוטורי ומדברים על מהלך המפגשים וכללי המפגש. כלל חשוב ואהוב מאד הוא "5 הדקות האחרונות" – בהן הילד/ה קובעים את תוכן המפגש לפי בחירתם!
בעזרת הנתונים שנאספו אני בונה תוכנית עבודה יעילה, המותאמת לסיבת הפנייה, תוך מיקוד העבודה במקור הקשיים, ועל הקשבה והעלאת המודעות לביטויים הגופניים שלהם. התוכנית מגוונת ומדורגת וכוללת תנועה, חיזוק, מגע ומשחק ומתקיימת במסגרת של מפגשים שבועיים בני 50 דקות.
לאורך המפגשים אנו מקיימים מפגשי הדרכת הורים, על מנת להביא לשיפור התקשורת, עידוד החוזקות ושיפור התפקוד ושיתוף הפעולה. כמו כן, במידת הצורך, מתקיימים מפגשים עם הצוותים החינוכיים בבית הספר ובגן.
התהליך הטיפולי מסתיים כאשר רמת התפקוד משתפרת, וכתוצאה מכך משתפרת גם הפניות לאתגרים.
התפקודיים היומיומיים, ויכולת ההתמודדות של הילד עם הקשיים.