054-5728835 ariliv@walla.com

הכנה לכיתה א'

המעבר לכיתה א' הינו אירוע משמעותי בחיי הילד, אירוע מרגש ומאתגר כאחד. המעבר מלווה בציפייה והתרגשות, כמו גם בחששות מפני ההתמודדות החדשה.

בתחילת כיתה א' הבשלות ללמידה והפערים הלימודיים בין הילדים גדולים יחסית:  ישנם ילדים המגיעים לכיתה א' בשלים רגשית, בשלים מוטורית, קוראים וכותבים, בעלי ידע חשבוני, וכו', בעוד שילדים אחרים מגיעים ברמת בשלות מופחתת בתחום אחד או יותר.

אין בהכרח קשר בין הפערים הללו לבין יכולותיהם הקוגניטיביות של הילדים והישגיהם בהמשך לימודיהם. יחד עם זאת, ילדים המגיעים לכיתה א' ברמת בשלות מופחתת בתחום אחד או יותר, עלולים לחוות תסכול, תחושת מסוגלות נמוכה, וקשיים בתפקוד היומיומי מול הנדרש מהם בכיתה ובבית. חוויית הקושי והתסכול הנלווים עלולים לפגוע בדימוי העצמי של הילדים הללו ובחוויית הלמידה שלהם.

המעבר מהגן לכיתה א' הוא מעבר מחוויית למידה תחושתית – מוטורית לחוויית למידה קוגניטיבית המחייבת ישיבה וריכוז ממושכים. מעבר מגן ילדים בו צוות בן 2 גננות לפחות לכיתה בה מורה מחנכת ומורות מקצועיות נוספות. מעבר ממסגרת אינטימית וחמה של גן לכיתה בבית ספר בו כיתות רבות ודמויות סמכות מרובות. במקרים רבים, שינוי מקבוצת הילדים המוכרת לחברה שונה ורחבה בהרבה. לימוד המחייב עבודה ותפקוד עצמאיים ועמידה בקצב למידה של הכיתה, וכן התמודדות עם מטלות בכיתה ובבית.

הכנה וליווי לקראת העלייה לכיתה א' במהלך גן החובה ובמהלך השנה הראשונה בבית הספר יוצרים חוויית הסתגלות מוצלחת ובריאה. ההכנה מתמקדת בחיזוק מוטורי, היבטים חברתיים ורגשיים, הכרת מושגי יסוד וכישורי יסוד בתחום השפתי והכמותי. ההכנה נעשית באמצעות תרגול, משחק ותנועה, ומביא לשיפור ביכולות בצורה המאתגרת את הילדים מתוך נקודות החוזק שלהם, ומעניקה להם את הכלים להשתלב במסגרת בית הספר בצורה קלה ונעימה.

ההכנה לכיתה א' מתמקדת במגוון נושאים:

  • פיתוח יכולות מוטוריות המקלות על למידת הכתיבה, הקריאה והחשבון
  • חיזוק ילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז
  • שיפור יכולת הריכוז והישיבה לאורך זמן
  • שיפור ביכולת ההתארגנות
  • העלאת הדימוי והבטחון העצמי
  • תרגול וחיזוק מיומנויות רגשיות וחברתיות
  • חיזוק וביסוס התכנים האקדמיים הנדרשים לקראת העלייה לכיתה א'

מדוע דרך הגוף?

הלמידה בכיתה א', נעשית כחלק ממערך הלמידה בבתי הספר: שעורים בני 50 דקות, כאשר רק מדי שני שעורים יש הפסקה; למידה ממושכת תוך כדי ישיבה וכתוצאה מכך מיעוט של תנועה; פעילות מוטורית של ישיבה-כתיבה-קריאה המחייבת ריכוז והתארגנות גופנית מורכבים.

האתגר הגופני המורכב הזה משפיע על יכולת הלמידה לאורך זמן: ישנם ילדים המתמודדים עם אתגר זה בהצלחה ואחרים המתקשים בו מאד. האחרונים יאבדו קשב מהר, ירבו לקום ממקומם (לחדד, לשתות, לשרותים), יתקשו להתמיד בעבודה הנדרשת לאורך זמן וכתוצאה מכך – לא יעמדו בקצב כחבריהם, מטלות הבית יהיו מרובות יותר ועוד ועוד.

התרגול דרך הגוף טבעי ונכון יותר לילדים צעירים ומאפשר למידה בדרך חווייתית הנטמעת דרך הגוף. במהלך התרגול הגופני אנו לומדים להקשיב לתחושות הגוף ולזהות את משמעותן. כך למשל: ילד היודע לזהות את הצורך שלו בתנועה (לאחר ישיבה ממושכת) ויודע כי תנועה מרגיעה אותו ומאפשרת לו המשך למידה – ידע להסביר את עצמו ולבקש מהמורה לאפשר לו לזוז מעט, כדי שיוכל להתמיד באתגר הלמידה בישיבה ובריכוז מתמשך.

ההכנה לכיתה א' מתקיימת באופן פרטני או במסגרת קבוצה קטנה בת 5-6 ילדים. התרגול הפרטני מותאם אישית לילד/ה, בו אנו עובדים דרך נקודות החוזק של הילד/ה ותוך חיזוק ותרגול המקומות בהם הם מתקשים יותר. התרגול הפרטני מתפרש על פני תקופה של מספר חודשים במסגרת של מפגש שבועי בן 50 דקות.

התרגול הקבוצתי מתבצע במסגרת של קבוצה קטנה, ומאפשר לתרגל במעין "מעבדה" את החוויה איתה יצטרכו להתמודד בכיתה א': התמודדות עם הרכב חברתי חדש, תרגול מיומנויות חברתיות, דמות חינוכית מובילה חדשה ועוד. התרגול בקבוצה מאפשר לחבריה לתרגל בנוסף לתרגול המוטורי, תרגול רגשי: כישורי חיים, זיהוי רגשות וביטוי רגשי, תרגול מיומנויות חברתיות (הקשבה, פרגון, ביטוי עצמי בקבוצה, ועוד), העצמה אישית וכמובן – חיזוק היכולות הקוגניטיביות-לימודיות. התרגול הקבוצתי מתקיים במסגרת סדנא בת 10 פגישות.

האם הילדים ידעו לקרוא בעקבות ההכנה לכיתה א'?

לימוד הקריאה אינו מטרה בסדנא זו. הילדים ילמדו להכיר את האותיות, הצלילים שלהן, זיהוי ספרות, כיוונים, מושגי יחס, מושגים מתמטיים, מקום המספר, וכו'.

מהן המיומנויות המוטוריות אותן נתרגל?

מוטוריקה גסה, התארגנות במרחב, חציית קו אמצע, כיוונים, קואורדינציה, חיזוק, יציבה; מוטוריקה עדינה, אחיזת עיפרון וגרפומוטוריקה; נשימה והרפייה; הקשבה לגוף.

סגירת תפריט