אחד הדברים החשובים לתהליך הלמידה וליכולת הריכוז הוא אספקת חמצן רציפה ומספקת באמצעות הנשימה.
כאשר יש קושי מוטורי, קושי רגשי, או כאשר יש הצפה תחושתית – הגוף נכנס למצב של מתח, הנשימה נעשית שטחית, מה שגורם להסחה, קשיי ריכוז ותנועתיות.
בקליניקה אנחנו מתרגלים הקשבה לגוף ולאותות המשקפים מתח גופני, מתרגלים תשומת לב לאיכות הנשימה במאמץ ובקושי, ו… מתרגלים מודעות לנשימה.
איך מתרגלים נשימה מודעת?
נשחק משחקים שונים המערבים נשימה מסוגים שונים ובהמשך נשלב את הנשימה בפעולות נוספות:
- משחקי נשימה יכולים להיות נשיפת בועות סבון, תוך תשומת לב לעוצמת הנשיפה: מה קורה כשהנשיפה חזקה? חלשה וממושכת יותר?
- מסירות בנשיפות: מסירות של פונפון / נוצה או כדור צמר גפן.
- מסלול נשיפות: בעזרת קשית נושפים בפונפון קטן מצד לצד בין פקקים או אבני לגו המסודרים בטור, בהמשך – דרך גליל נייר, ובסוף המסלול – הכנסת הפונפון לכוס נייר באמצעות הנשימה (רמז: שאיפה והחזקת הנשימה).
- כיבוי נרות במרחקים שונים.
באמצעות המשחקים הללו אנו לומדים את סוגי הנשימה השונים, ועם שילובם בתרגול הגוף והכוונת תשומת הלב לאיכות הנשימה במצבים תפקודיים שונים – אנו לומדים לווסת מתח גופני באמצעות שימוש בנשימה.
אחד האמצעים הללו הוא הרפייה ונשימה מלאה, שגם היא מיומנות נרכשת ונלמדת, המצויינת כאמצעי להרגעה, לפריקת מתח והרפיית השרירים.