האם באמת כולם צריכים להתכונן לכיתה א'?

You are currently viewing האם באמת כולם צריכים להתכונן לכיתה א'?

האם באמת כולם זקוקים להכנה לכיתה א'?

אז זהו… שממש לא תמיד!

בעידן הנוכחי אנו חווים הצפה של קורסי הכנה למבחנים ומעברים שונים: הכנה לכיתה א', הכנה למבחני מיון למחוננים, הכנה לחטיבת ביניים, הכנה לקראת צו ראשון, הכנה למבחן פסיכומטרי, ועוד ועוד.

התופעה הזו ואיתה התחושה שאם כולם מתכוננים ורק אני לא, אז אני בהכרח בעמדה נחותה – פוגשת רבים מאיתנו. את חלקנו היא דוחפת להצטרף לקורסים כאלה ואחרים. ישנן הכנות שבלעדיהן לא ניתן (פסיכומטרי) ואחרות שיכולות להועיל אבל ניתן גם בלעדיהן.

ולעניין ההכנה לכיתה א':

קיימות מסגרות שונות להכנה לכיתה א' שכולן נועדו לחזק מיומנויות הנדרשות בכיתה א', ומטרתן להקל על הילדים העולים לכיתה א' ולהביא אותם מוכנים ככל האפשר. בדרך כלל, ההכנה מתמקדת ומחזקת את הנושאים האקדמיים אותם לומדים בגן: זיהוי פונולוגי, אותיות, צלילים, כמות ומספר, פעולות חשבוניות ועוד. בחלק מהמקרים הילדים מגיעים לכיתה א' כשהם כבר רכשו את בסיס הקריאה! בהיבט הלימודי-אקדמי ילדים אלה מגיעים לכיתה א' מנקודת פתיחה טובה.

ישנם אתגרים נוספים שילדים רבים מתמודדים איתם בשלב המעבר מגן הילדים לכיתה א'. קשיים או עיכוב בתחומים הללו עלולים להקשות על הלמידה, גם כאשר היכולות האקדמיות טובות. מדובר באתגרים רגשיים, מוטוריים וחברתיים.

הקשיים הרגשיים מתבטאים בקושי בתפקוד עצמאי בסביבה פחות מגוננת ותומכת מאשר בגן, קושי בהתגייסות לעבודה עצמאית, קושי בהתמודדות עם שינוי המבנה החברתי המוכר, בביטוי רגשי, קושי בהתמודדות עם המתח וההתרגשות הנלווים להתחלה החדשה בסביבה בה התנהלות שונה וכללים חדשים, ועוד.

אתגרים מוטוריים: אצל ילדים רבים ניכר חוסר בשלות מוטורי או קושי מוטורי. קשיים אלה עלולים להקשות על התפקוד שלהם בבית הספר: מוטוריקה עדינה, יציבה לקויה, אחיזת עיפרון שגויה וכתיבה מאומצת, קשיי התארגנות, סרבול גופני, קושי בתפקוד תוך כדי ישיבה ממושכת על כיסא, קשיי קשב וריכוז, ועוד.

קשיי כתיבה, טיפול בקשיי למידה אצל ילדים | אריאלה ליבנה - מטפלת בשיטת אלבאום

במעבר לכיתה א' קבוצה הילדים המוכרת מהגן מחולקת לכיתות שונות ומשולבת עם ילדים מגנים נוספים. השינוי במבנה החברתי מהווה אתגר בהתמודדות החברתית, המחייב גיוס משאבי מיומנויות חברתיות והמאתגר ילדים רבים. המבנה החברתי המוכר להם מהגן מתערער ועל הילדים למצוא מחדש את מקומם בחברת הילדים. אתגר זה עומד בפני כל הילדים, ובמידה רבה יותר בפני הילדים המתמודדים עם קשיים חברתיים.

המעבר מהגן לכיתה א' הוא מעבר משמעותי וכולל שינויים רבים. הלימוד של המיומנויות האקדמיות – לימוד הקריאה וכתיבה וראשית החשבון, הוא רק חלק מהאתגר של המעבר מהגן לכיתה א'. ישנם ילדים, שלמרות מוכנות מהבחינה האקדמית, עשויים להתקשות במימוש יכולותיהם בשל קושי במיומנויות האחרות. הקושי, האכזבה והתסכול עלולים לפגוע בדימוי העצמי ומאליו בחוויית הלימוד הראשונה.

כאשר הורים מתלבטים לגבי הצורך בהכנה לכיתה א', עליהם להתייחס למכלול ההיבטים של ההכנה ולבחור את סוג ההכנה המתאים לילדיהם. הכנה הכוללת אך ורק את ההכנה למיומנויות האקדמיות, ככל שהיא יכולה לסייע, היא הכנה לחלק מסויים מאתגרי המעבר לכיתה א'. הכנה לכיתה א' העושה שימוש ביסודות של "שיטת אלבאום" נותנת מענה למגוון הצרכים הללו.

ועם כל הנאמר לעיל, ישנם ילדים הנמצאים בשלב המעבר לכיתה א' ברמת בגרות, בשלות ומוכנות המייתרים את הצורך בחיזוק נוסף. יש להם מספיק כוחות ומיומנויות להתמודד עם אתגר המעבר ואינם זקוקים להכנה נוספת.

ילדים אחרים, גם אם הם בעלי יכולות מצויינות במיומנויות האקדמיות – מראים קושי והעדר בשלות מספקת בהיבטים האחרים: הרגשיים, המוטוריים והחברתיים. במידה והחלטתם על רצונכם לחזק את ילדיכם לקראת כיתה א', וודאו כי המסגרת שבחרתם מספקת את ההכנה הנדרשת לילדיכם.

מטרת ההכנה הנכונה, לפי השקפתי, היא להביא את הילד/ה לכיתה א' כאשר הם מחוזקים ובאמתחתם כלים להתמודדות עם מגוון הקשיים הצפויים להם:  מוטורית, רגשית, חברתית ולימודית. השקעה בחיזוק ותמיכה בילדים אלה בכל ההיבטים, תביא אותם לכיתה א' כאשר הם בשלים יותר ומחוזקים, בנוסף למוכנות האקדמית.
מטרת ההכנה לכיתה א' אינה להביא את הילדים למצב בו הם קוראים וכותבים ויודעים לפתור תרגילים בחשבון. דברים אלו ילמדו בכיתה א'!

כאשר נדרשת הכנה, מטרתה לחזק את מגוון המיומנויות ולאפשר לילדים להגיע לכיתה א' בשלים ומוכנים, כך שיהיו פנויים ללמידה ככל האפשר. הכנה לכיתה א' דרך הגוף לפי "שיטת אלבאום" – באמצעות תנועה ומשחק, מהווה הכנה חווייתית ומקיפה את מגוון המיומנויות הנדרשות ומסייעת במעבר חלק מהגן לכיתה א'.