עם תחילת תהליך הטיפול בילדים בקליניקה, חשוב וחיוני להגדיר את ה Setting של המפגשים:
מה נעשה במפגשים?
מתי וכיצד?
מהו תפקידו של כל אחד מאיתנו?
או – כפי שהילדים אומרים – מי מחליט?
מהן המטרות שלנו?
ההגדרות הללו ושמירת מסגרת כללית למפגשים מסייעים לילדים לדעת מה צפוי להם.
את המפגש הראשון לקראת הטיפול בילדים ב"שיטת אלבאום" אני מקיימת עם ההורים, אני שומעת מהם על הקשיים שהביאו אותם לפנות לטיפול, על המשפחה ומקומו של הילד בתוכה, סדר היום שלו, חיי המשפחה, תפקודו בבית, בבית הספר/בגן, חיי החברה, מצבו הלימודי ועוד.
בנוסף, אני נותנת להורים וגם למורה / גננת שאלונים – באמצעותם אני מקבלת מידע נוסף על תפקודו/ה של הילד/ה בתחומים השונים, על ההתפתחות המוקדמת, ועוד.
המפגש הראשון עם הילד/ה, מוקדש להיכרות: מהם תחומי העניין שלהם, מה הם אוהבים לעשות, מה הם לא אוהבים לעשות, האם הם אוהבים ללכת לגן / לבית הספר? מה הם אוהבים שם ובמה הם טובים? מה הם לא אוהבים לעשות או במה הם מתקשים? מה הם היו רוצים לשפר? במה היו רוצים להיות טובים יותר?
על פי רוב, התשובות של הילדים מפתיעות בכנותן ובהבנה שלהם את הקשיים שלהם.
בהמשך לשיחה, אני מסבירה לילדים שנקיים גם "היכרות עם הגוף" – ואני מקיימת אבחון מוטורי-תחושתי. מטרת האבחון להכיר את יכולותיו המוטוריות ברבדים השונים ולהבין מהילד עצמו, האם ישנן רגישויות-יתר חושיות – ואיך הוא חווה אותן.
לקראת סיום המפגש, אני מסבירה כיצד יתקיימו המפגשים בעתיד:
"ניפגש בכל יום שני בשעה 15:00, אבא / אמא יהיו אתך בדקות הראשונות ולאחריהן נהיה שנינו יחד, נעבוד לפי התוכנית שלי – גם על דברים שעשינו היום וגם על דברים אחרים"
"ו… כלל חשוב מאד – ב- 5 הדקות האחרונות של כל מפגש – את/ה מחליט/ה מה נעשה: את/ה תוכל/י לבחור מה נעשה וכך יהיה!"
הילדים, וגם אני, מאד מקפידים על "5 הדקות": ישנם ילדים שמראש מתכננים מה נעשה בהן, אחרים חושבים על כך תוך כדי המפגש ומציעים, ישנם ילדים שרק לקראת הזמן "שלהם" חושבים מה ירצו, אחרים מבקשים את עזרתי ברעיונות.
אז מה אנחנו עושים ב"5 הדקות"?
משחק בכדור, בעיטות ל"שער", משחק קופסא, עבודת יצירה, ציור בגירים על המדרכה, משחק בקצף או בבצק קינטי, סיבוב בחצר לחיפוש הצב, ועוד ועוד.
ההקפדה על הזמן הזה נותנת לילדים תחושת אוטונומיה, מתרגלת דחיית סיפוקים, ונותנת לנו זמן "כיף" משותף לקראת סיום המפגש.