מוטוריקה עדינה ו"כדורגל אצבעות"

You are currently viewing מוטוריקה עדינה ו"כדורגל אצבעות"

ילדים רבים מתקשים בפעולות מוטוריות עדינות. עקב הקושי שלהם, הם נוטים להתאמץ הרבה מעבר לצורך בפעולות מוטוריקה עדינה: גזירה, ציור וכתיבה, הדבקה, רכיסת רוכסן, קשירת שרוכים, או כל פעולה אחרת הכרוכה בעבודת האצבעות. המאמץ נובע, בין השאר, מקושי להפריד את התנועה ולתפקד בצורה יעילה. כלומר: בגזירה, הם מתקשים להפעיל רק את האצבעות הדרושות לגזירה, משתמשים בכוח רב מהנחוץ, עקב כך אינם מדייקים בגזירה, מתעייפים, ובהכרח – נעשים מתוסכלים ומותשים מהגזירה.
כך גם לגבי הכתיבה: קשיי כתיבה רבים נובעים מכתיבה מאומצת, בלתי יעילה מבחינה מוטורית, אחיזת עיפרון מגושמת או שאינה תקינה, ו/או שימוש בכוח רב מהנחוץ.
עם העלייה לכיתה א' הילדים נדרשים למגוון פעולות של מוטוריקה עדינה – כתיבה היא העיקרית, ובנוסף: גזירה, חידוד עיפרון, רכיסה בעזרת רוכסן, הדבקה, ועוד. כחלק מתהליך ההכנה לכיתה א' חשוב לתרגל ולשפר את מיומנויות המוטוריקה העדינה.

 

בקליניקה אנו מתרגלים את שיפור יכולת בידול התנועה – הפעלת האצבעות באופן נפרד זו מזו. כדי להוסיף עניין לתרגול, התרגול נעשה בדרכים מגוונות. אחת הדרכים המהנות לתרגול בידול האצבעות ושיפור יכולת השליטה בהן, היא באמצעות משחק "כדורגל אצבעות".

השחקן "בועט" כדור פינגפונג באמצעות האצבע המוחזקת על ידי האגודל. תפקידי במשחק הוא להיות ה"שער" (ולא השוער…), במרחק של כ 1.5 מ' מהשחקן.  רק כאשר השחקן מצליח להבקיע שער, הוא יכול לעבור לבעיטה עם האמה, לאחריה עם הקמיצה והזרת. עם סיום הבעיטות ביד הדומיננטית, אנו עוברים לבעיטות ביד השנייה.

 

 

 

 

 

תרגול אחר לבידול האצבעות הוא באמצעות מדבקות:  נבחר 5 זוגות מדבקות בצבעים שונים ונניח על כל אצבע מדבקה בצבע שונה, במקביל בשתי הידיים: על הזרתות צבע אחד, על הקמיצות שני וכך הלאה.

ולתרגיל: יש להניח על השולחן את הידיים ולהרים ממנו את האצבעות לפי הצבעים: אדום, ירוק, כחול…. בכל פעם להרים רק את האצבעות עם הצבע המסויים, ולהניחן חזרה.

הצלחנו בקלות? כעת נשנה את סדר המדבקות ביד אחת מהשתיים ונחזור על המשחק: הרמת האצבעות כעת היא כאשר בכל יד אצבע אחרת מורמת (למשל: קמיצה בימין ואגודל בשמאל, אמה בימין וזרת בשמאל).

תוכנית תרגול בבתי ספר "אינטגרציה תפקודית בשיטת אלבאום" | אריאלה ליבנה 2

באמצעות חזרה על משחקים אלה ודומיהם, בידול האצבעות משתפר ובהתאמה – יכולת התפקוד בפעולות מוטוריות עדינות אחרות!